Wydawać by się mogło, że asfalt na dobre zdominował nawierzchnie drogowe. Jednakże, ostatnimi czasy wzrósł nieco udział betonu w tworzeniu nawierzchni drogowych. Czy jest to rozpoczęcie nowego trendu, czy może tylko chwilowa moda? Dlaczego lata temu zrezygnowano z betonu i czy jego powrót ma sens?

Skomplikowane nawierzchnie betonowe

Jak się okazuje, położenie nawierzchni betonowej nie należy do najprostszych. Wynika to z wielu czynników, wśród których jest choćby dobór najodpowiedniejszego betonu. Z całą pewnością powinien być on maksymalnie czysty, konieczna jest również odpowiednia jego gęstość. Ponadto, sam proces tworzenia nawierzchni nie jest prosty z racji tego, iż konieczne jest poradzenie sobie ze szczelinami występującymi między płytami betonowymi. Jak się je łata? Najczęściej przy pomocy taśm dylatacyjnych, gdyż zapewniają one największą szczelność. Taśmy dylatacyjne sprawiają, że nawierzchnia jest równa, co jest przecież bardzo istotne. Niemniej jednak, konieczność zastosowania taśm dylatacyjnych sprawia kolejną trudność, gdyż po pierwsze trzeba wybrać właściwe taśmy, a po drugie trzeba umieć je zamontować.

Warto także zauważyć, że każda nawierzchnia betonowa wymaga także stworzenia warstwy izolacyjnej. Najlepszym materiałem wykorzystywanym do tworzenia izolacji jest z pewnością masa bitumiczna. Podobnie jak taśmy dylatacyjne, trzeba również wybrać odpowiednią masę bitumiczną, a następnie profesjonalnie ją wykorzystać. To wszystko z pewnością nie jest proste, przez co też wciąż popełnianych jest wiele błędów podczas tworzenia nawierzchni betonowych. W efekcie wiele z nich nie jest dostatecznie trwałych i ulega zniszczeniom.

Pod adresem http://www.czd.com.pl/masa-bitumiczna-asfalt-na-zimno-cena sprawdzisz produkty do budowy dróg – zobacz!

Dawna popularność betonu

Warto zauważyć, że lata temu nawierzchnie betonowe były dosyć popularne. Jednakże, zaczęto tworzyć coraz wyższej jakości asfalt, który wyparł beton. Niestety, stare drogi betonowe zwykle były niezbyt wytrzymałe, gdyż nie dbano dostatecznie o wysoka jakość materiałów, a wykonawcy nawierzchni nie byli dostatecznie dobrymi specjalistami. Wydaje się jednak, że dzisiaj znając już lepsze techniki tworzenia nawierzchni betonowych warto wykorzystywać ten materiał. Jeśli bowiem dba się o jakość betonu oraz innych materiałów jak choćby wymienione, czyli masę bitumiczną i taśmy dylatacyjne, drogi betonowe mogą bez zarzutu dobrze sprawować się latami.

Nawierzchnie betonowe w Polsce i w Europie Zachodniej

Beton wiele lat temu stracił popularność w Polsce jak i w zachodnich krajach europejskich. Niemniej jednak, obecnie w Niemczech czy we Francji jest on wykorzystywany coraz częściej. W Polsce również wykorzystanie betonu w budownictwie drogowym wzrosło, jednak zdecydowanie wolniej niż w wymienionych krajach. Odpowiada za to z pewnością wiele głośnych awarii nawierzchni betonowych. Jedną z najsłynniejszych były z pewnością pęknięcia na płycie lotniskowej w Modlinie. Jednakże, dzisiaj już wiadomo, że to jak i wiele innych zniszczeń spowodowanych było przez błędy wykonawcze oraz przy doborze materiałów. Nie wynikały one z samej jakości betonu.